Ny vaccination imod allergi - SLIT: sublingual immunoterapiDet har længe været muligt at vaccinere (hyposensibilisere) hunde og katte med miljøallergi (atopisk dermatitis) med injektioner under huden, men nu er der kommet et alternativ hvor du som ejer selv kan behandle din hund eller kat.

Miljøallergi (Atopisk dermatitis)

Ved miljøallergi har hunden udviklet allergi overfor allergener i miljøet f.eks. græs, pollen, husstøvmider, lagermider osv. Miljøallergi anses for at være arvelig og dyrene vil være allergikere resten af livet.

Allergenerne optages primært igennem hudens overflade, men også gennem luftveje og fordøjelsessystemet.

For at kunne behandle din hund eller kat for miljøallergi skal vi bestemme hvilke allergener den reagerer overfor. Dette kan gøres med en blodprøve eller en priktest. Herefter får man et svar på hvilke allergener hunden eller katten reagerer overfor.

Findes disse allergener i dyrets omgivelser, kan man prøve at undgå dem eller alternativt kan patienten vaccineres (hyposensibiliseres) med de allergener, den er allergisk overfor. Med denne hyposensibiliseringen opnår hunden eller katten en tolarance overfor allergenerne.

Vaccinationen er den eneste form for behandling, hvor selve allergien behandles. Der findes også andre former for behandling som dæmper symptomerne (binyrebarkhormon og ciclosporin). Disse har desværre også en del bivirkninger.

Vaccination imod allergi (hyposensibilisering)

Vaccination imod allergi har en effekt hos 60-80 % af hunde og 60 % af katte, der behandles. Især har vaccination overfor husstøvmider en god effekt. Effekten kan variere og hos nogle patienter opnås helt frihed for symptomer. Andre vil stadig have lette symptomer.

Ud fra svaret på allergitesten laves der en opløsning med de vigtigste allergener hunden eller katten reagerer overfor. Det har indtil for nyligt kun været muligt at give vaccinationen som indsprøjtninger. Nu er der kommet en ny form for vaccination (SLIT: sublingual immunoterapi), som du som ejer selv kan give under tungen på dit kæledyr to gange dagligt.

Metoden tyder på at være ligeså effektiv som injektionerne og der er desuden følgende fordele:

• Patienten skal ikke have injektioner
  • Kan opbevares ved stuetemperatur
  • Der er ikke risiko for anafylaktisk shock

Ring evt. til klinikken og hør nærmere om den nye form for hyposensibilisering.