Parvovirus er alvorlig, smitsom og kan være dødelig

Hundesyge er en alvorlig og smitsom virussygdom der ses hos hunde og dyr beslægtede med hunde (f.eks. ræve, ulve, mink og fritter).

Hunden smitter via sekret fra øjne og næse, spyt, afføring og urin. Virus’en kan spredes med luften, ved kontakt med et smittet dyr eller genstande som et smittet dyr har været i kontakt med. Sygdommen er mest almindelig hos hvalpe imellem 3 og 6 måneder og ikke vaccinerede ældre hunde, men ikke vaccinerede dyr i alle aldre kan blive smittet.

Tegn på hundesyge

• Høj feber
  • Rødme af øjnene
  • Gulligt / grønligt flåd fra øjne og næse
  • Hoste
  • Sløvhed
  • Manglende appetit
  • Opkast og diarré

Senere i sygdommens forløb rammes nervesystemet og dette giver sig til udtryk ved

• Kramper
  • Lammelse
  • Ændret adfærd

Der er ingen behandling for hundesyge

Behandlingen består i at behandle hundens symptomer fx i form af væsketerapi hvis den er dehydreret samt behandle tilstødende bakterieinfektioner, da hunden er mere følsom overfor disse, når den har hundesyge. Hvis hunden har kramper behandles disse også. Det er meget vigtigt at hunden overvåges hele tiden og sygdommen kræver derfor indlæggelse.

I en del tilfælde dør hunden af hundesyge, men overlevelsessandsynligheden afhænger af hvor aggressiv lige præcis den virus som hunden er smittet med er samt hundens immunforsvar.

Det er muligt at vaccinere omod hundesyge

Hvalpe under 10 uger vaccineres 2 gange og hvalpe over 10 uger vaccineres én gang og derefter hvert 3. år. Vaccinen findes i kombination med parvovirus og smitsom leverbetændelse.

Ring til os hvis du gerne vil have mere information om hundesyge eller hvis du er i tvivl om din hund er vaccineret for det.