Kat der har tabt pelsenHårtab (alopeci) hos kat kan være medfødt eller erhvervet og det kan være pletvis eller fuldstændig. I langt de fleste tilfælde er der ikke tale om decideret hårtab, hvor håret falder af af sig selv, men om at katten kløer sig eller slikker/oversoignerer sig, hvilket medfører at hårene fjernes. Det er ikke unormalt at man som ejer ikke lægger mærke til kløen og dermed kun opdager at katten mangler hår. Katte gemmer sig nemlig ofte når de udfører adfærden. I mange tilfælde er der ingen reaktion i huden, det eneste der man som ejer ser er bare områder på maven, inder- eller bagsiden af lårene, den bagerste del af ryggen eller forbenene. Hårtab uden kløe/oversoignering er meget sjælden hos kat og kan skyldes nogle sjældne arvelige sygdomme, hvor der er defekter i hårfollikler eller hårene.

Loppeallergi er den hyppigste årsag til hårtab og kløe

Den absolut hyppigste årsag til at katten kløer/slikker sig og dermed mister sin pels er loppeallergi, hvor katten er allergisk overfor loppespyt. Dette er årsagen hos op mod 80 % af kattene. Loppebid udløser en allergisk reaktion, som gør at katten kløer sig. Ofte ser man ikke lopperne på katten, da katten oversoignerer sig så meget, at den fjerner alle spor fra lopperne. Herudover gør inflammationen i huden - som der opstår ved loppeallergi - at lopperne faktisk ikke trives.

Behandlingen af loppeallergi består i at behandle katten med et effektivt loppemiddel der dræber lopperne hurtigt og hvis kløen er meget voldsom, giver dyrlægen i visse tilfælde noget kløestillende til katten.

Andre parasitter er mere sjældne hos kat

Udover lopper kan katte også få andre parasitter såsom lus, pelsmider, hårsækmider og skab, men dette er sjældent. En mere hyppig parasit hos katte er øremider. Denne giver dog for det meste kun hårtab omkring ørerne og nogle gange halen (katten ligger med halen svunget rundt om ørerne). Behandlingen af disse består i at give antiparasitære midler.

Ringorm ses ligeledes sjældent, men kan ses hos killinger, ungkatte og svækkede katte

Læsionerne ser meget forskellige ud, men er ofte i hovedet og på ben med runde, skællende områder. Diagnosen kan nogle gange stilles ved at kigge på hårene med "Woods Lamp" en ultraviolet lampe og ved at kigge på hårene i mikroskop, men den sikreste metode er at dyrke hårene på et bestemt medie i 12 dage. OBS Nogle katte kan bære ringorm uden at have symptomer selv, men kan på denne måde smitte andre dyr og mennesker. Infektionen forsvinder i nogle tilfælde af sig selv i løbet af 1-3 måneder, men i de fleste tilfælde giver dyrlægen systemisk medicin for infektionen.

Miljøallergi og foderallergi er relativt hyppige årsager til hårtab og kløe

Kat sår og hårtabUdbredelsen af hårtabet kan variere ved disse allergier og centrere sig ofte omkring hovedet – over øjnene, hals, mave eller foran halen. Der kan udover hårtab være små røde knopper, små eller store sår i huden.

Ved foderallergi er katten allergisk overfor bestemte foderemner og alle foderemner kan i princippet give allergi. Nogle er dog hyppigere end andre. Diagnosen kan kun stilles ved en "foderprøvelse" hvor man giver et specialkost i 6-8 uger.

Ved miljøallergi (Atopisk Dermatitis) er der tale om en allergisk reaktion overfor en eller flere faktorer (husstøvmider, græs, pollen, lagermider osv.) Der findes en allergitest for dette, men da denne godt kan vise et "falskt positivt resultat", er det vigtigt at de andre allergier udelukkes før katten testes.

Behandlingen består i at finde årsagen til allergien og undgå denne, hvis dette ikke kan lade sig gøre kan symptomerne lindres med forskelligt medicin.

Angst eller stress kan også være en årsag til oversoignering

Psykogen alopeci som sygdommen kaldes kan skyldes forskellige stressfaktorer fx flytning, familieforøgelse, nyt kæledyr osv.  Hårtabet kan være hvor som helst på kroppen, hvor tungen kan nå. Her er det ofte kun håret der mangler og huden er sjældent påvirket.  Mange katte er i tidernes løb blevet beskyldt for at have denne diagnose, selvom der egentlig var en anden underliggende årsag. Det er derfor meget vigtigt at alle andre hudsygdomme udelukkes før denne diagnose stilles. Behandlingen består i at identificere stressfaktoren og fjerne denne. Hvis dette ikke kan lade gøre kan dyrlægen ordinere angstdæmpende tilskudsfoder eller medicin. OBS stress eller angst kan også forværre anden hudsygdom.

Hormonelle sygdomme er sjældent årsag til hårtab hos kat

Cushings disease hvor katten producerer for meget binyrebarkhormon er sjælden hos katte, og der er ofte andre symptomer som øget drikkelyst, øget spiselyst samt hyppig tisseri.  Hårtabet er ofte symmetrisk på krop, hals og ben.

Forhøjet stofskifte er en hyppig sygdom hos middelaldrende og ældre katte, men denne sygdom giver sjældent anledning til hårtab. Pelsen bliver dog ofte trist og mat.

Diagnosen på begge sygdomme stiller dyrlægen ved hjælp af blodprøver.

Kronisk sygdom kan give anledning til hårtab

Hårdannelsen har brug for 30 % af det anbefalede daglige proteinindtag. Ved kronisk sygdom såsom leversvigt, nyrevigt, dårlig optagelse af mad, katteleukemi eller katteaids får katten ikke den nærring den har brug for til opretholdelsen af pelsen, og kan få diffust hårtab eller give anledning til dårlig pelskvalitet. Disse katte viser dog ofte andre og mere alvorlige tegn på sygdom end hårtab.

Kontakt os hvis din kat taber sin pels eller hvis du har spørgsmål: 38287712