Flåtangreb er hyppigt forekommende hos hunde, som jævnligt færdes i skov- og naturområder. Mellem 15-20% af de danske hunde har været i kontakt med Borrelia. I Sverige anslås det, at helt op mod 51 % af den svenske hundepopulation har været i kontakt med bakterien. Antallet af borreliose-tilfælde er stigende i Danmark og resten af Nordeuropa, og kan komme til at stige endnu mere de kommende år.

Hvad er borreliose

Borreliose er en bakterieinfektion der forårsages af bakterien Borrelia burgdorferi. Bakterien overføres via skovflåten. Symptomerne begynder først længe efter flåten har suget blod - der går som minimum 4-6 uger. Nogle gange meget længere.

Hvornår og hvor er risikoen for infektion

Flåtsæsonen varer fra frosten stopper til vi atter får frostvejr. Især det varme sommervejr, lokker både mennesker og hunde i skoven, giver flåterne optimale betingelser.

Smitterisikoen kan findes overalt hvor skovflåten er. I nogle områder er bakterien meget udbredt i flåterne – i Norden er det op til 20 % af flåterne som bærer Borrelia-bakterien. Flåterne findes især i skov- og markområder, men også områder tættere ved byerne kan huse skovflåten.

Flåtens Livscyklus

Skovflåtens æg lægges i skovbunden. Hver flåt kan lægge flere tusind æg. Efter klækning af æggene kommer flåt-larverne frem. De ligner næsten de voksne flåter, men er kun få millimeter store. Larverne suger blod fra små fugle og gnavere i ca. 6 dage hvorefter de forlader dyret.

Efter et år udvikles de videre til nymfer. Også disse suger blod fra mindre dyr, og efter endnu et år udvikles flåten til den voksne flåt.

Når den voksne hun-flåt har suget blod, falder den af dyret og lægger æg i skovbunden, hvorefter den dør. Flåten kan smittes med Borrelia bakterien under blodsugningen i alle disse livsstadier.

Bakterien findes særdeles hyppigt i mus og fugle, og bakterierne overføres til flåterne under blodmåltidet.

Overførsel af Borrelia

Borrelia-bakterien spredes geografisk via rådyr, mus, pindsvin og fugle, som er flåtens naturlige værter, og smitten overføres fra flåt til hund via flåtens spyt, når den suger blod fra hunden. Når en smittet flåt begynder at suge blod, vandrer Borrelia-bakterien til flåtens spytkirtler og bliver via flåtens spyt overført til dyret. Jo længere tid, flåten sidder fasthæftet, jo større er risikoen for overførsel af borrelia-bakterien.

Hvis flåten fjernes inden 24 timer er risikoen for smitte meget lav. Hunde der naturligt har været inficeret med Borrelia har ingen livslang beskyttelse mod en ny infektion. Hunden kan til enhver tid smittes igen og igen. Jo flere gange hunden smittes jo større risiko er der for at den udvikler sygdom.

Ingen enkeltstående test for Borrelia

Der findes ingen test der kan diagnostisere Borrelia. Vi benytter derfor flere kriterier for at fastlægge om hundens symptomer skyldes Borrelia. De 4 kriterier er:

• At hunden har haft kontakt til flåter
  • At hunden viser tegn på Borrelia (se ovenfor)
  • At der er antistoffer mod Borrelia i en blodprøve
  • At hunden hurtigt får det bedre på antibiotikabehandlingen mod Borrelia

Behandling af borreliose

Behandling af sygdommen er mulig. Den består af en langvarig antibiotikakur, men en del hunde vil – trods behandling – være bærere af Borrelia i årevis.

Hvordan virker vaccinationen imod Borrelia

For at flåten kan overføre sin smitte med bakterien skal den have et blodmåltid. Når flåten har suget blod kan bakterien vandre til spytkirtlerne og derefter overføres til hunden via spyt. Denne proces begynder 24-48 timer efter blodmåltidets start.

Hvis hunden er vaccineret, danner den antistoffer, som optages ved flåtens blodmåltid. Antistofferne forhindrer bakterien i at vandre fra tarmen til spytkirtlerne. Derved kan flåten ikke overføre sin smitte til hunden. Man kan populært sige at det er flåten der er blevet ”vaccineret”.

Udover at være effektiv på hunde, der ikke tidligere har været smittet med Borrelia, beskytter vaccinen også hunde, som tidligere har været i kontakt med Borrelia-bakterien mod ny smitte.

Flåtbeskyttelse og hurtig fjernelse af flåten er stadig vigtig

Det er stadig – trods vaccination - en god idé at bruge midler til beskyttelse mod flåtangreb. Flåter kan være bærere af andre flåtoverførte sygdomme og vaccinen beskytter kun mod Borrelia.

De fleste midler, der er tilgængelige på markedet, beskytter også mod lopper.