En forkølet hund hoster og kan have løbende næse og røde øjne

Forkølelse hos hunde skyldes en infektion. Det kan både være virus og bakterier.

Forkølede hunde vil typisk hoste, nyse og nogle gange kaste slim op.

Sygdommen er meget smitsom og vi kan vaccinere imod den.

Forkølelse hos hunde

Forkølelse hos hunde skyldes i mange tilfælde en infektion med en blanding af virus og bakterier (Bordetella bronchiseptica, adenovisrus og parainfluenzavirus) i de øvre luftveje og kaldes også kennelhoste. Kennelhoste giver sig til udtryk i hoste og går ofte over af sig selv, men nogle hunde – specielt hvalpe eller ældre hunde - kan blive meget syge af infektionen.

Vi kan vaccinere imod kennelhoste.

I de fleste tilfælde giver kennelhoste ikke alvorlig sygdom, men den er til gengæld meget smitsom.

Tegn på kennelhoste

Ukompliceret form:

• Pludseligt opstået hoste – for det meste tør hoste uden slim. Hosten opstår ofte i forbindelse med motion, ophidselse eller træk i halsbåndet
  • Hunden er frisk og glad, og virker ikke påvirket udover at den hoster

Kompliceret form:

• Nedsat spiselyst
  • Feber (over 39,0 grader)
  • Løbende fra øjne og næse
  • Vejrtrækningsbesvær
  • Kan forekomme hos hvalpe eller ældre svækkede hunde

Kennelhoste smitter

Kennelhoste smitter ved tæt kontakt via dråber, og hunde der færdes hvor der er mange hunde samlet på lidt plads f.eks. hundetræning, hundeskove og på kenneler (deraf navnet), er i risiko for at blive smittet. Efter hunden er blevet smittet går der 3-6 dage før den viser symptomer.

Symptomerne står typisk på i 4-6 dage med mindre der opstår komplikationer. Smitten er størst fra syge hunde, men selv hunde, der ikke viser tegn på sygdom, kan bære den og smitte andre hunde.

Behandling af kennelhoste

Behandlingen består primært i ro og hvile i ca. 7 dage, det er vigtigt at hunden ikke er i kontakt med andre hunde i 14 dage på grund af smitsomheden. Er hosten slem kan irritationen i luftvejene mindskes med hostestillende medicin. Det bruges dog kun ved tør hoste uden slim. Inden behandlingen sættes i gang undersøger dyrlægen om der er andre årsager til hosten. Hjerte-lungeorm kan ligne kennelhoste og bør derfor udelukkes.

Træk i halsbåndet

Det kan være en god idé at bruge sele i stedet for halsbånd, da halsbåndet trykker på det irriterede luftrør. Du kan også tilbyde blødt foder i stedet for tørkost i de dage hvor hosten er værst.

Ved flåd fra næse og øjne, feber eller hvis hunden generelt virker dårlig, kan det være nødvendigt at behandle med antibiotika.

Forebyggelse af kennelhoste

Vi kan vaccinere imod kennelhoste.

Kennelhoste-vaccinien giver vi som supplement til basisvaccinen i forbindelse med den årlige vaccine og sundhedstjek. Vaccinen dryppes i næsen.

Det kan være en god idé at vaccinere din hund imod kennelhoste, hvis den er i tæt kontakt med andre hunde i hverdagen f.eks. i hundeskove, hundetræning eller skal passes i en kennel.

Er du i tvivl, om din hund er beskyttet mod kennelhoste, skal du endelig ringe til os. Du skal endelig også ringe til os, hvis din hund har symptomer, og du er i tvivl om det kan være kennelhoste.

Forkølelse hos hunde

Forkølelse hos hunde skyldes en infektion og kaldes ofte Kennelhoste. Det kan skyldes både virus og bakterier.

Forkølede hunde vil typisk hoste, nyse og nogle gange kaste slim op.

Sygdommen er meget smitsom og vi kan vaccinere imod den.

Se mere om forkølede hunde her...

En forkølet hund hoster og kan have løbende næse og røde øjne