Katte med astma skal behandles med binyrebarkhormon og gerne som inhalatorPusser har gennem længere tid haft en tør hoste. Hun hoster ikke så meget når hun går ude, men det gør hun lige når hun kommer ind og om natten. I dagene før vi så hende på klinikken, havde hun flere voldsomme hosteanfald. Ifølge Pussers ejere lød det som om, der sad noget fast i halsen og at der kom noget slim med op, men der kom aldrig noget ud af munden.

Symptomerne på astma hos katte

Pussers symptomer er meget klassiske for katte, der har astma. De kan gå og hoste lidt ind imellem og nu og da får katten et voldsommere hosteanfald. Vejrtrækningen kan også lyde mere hivende eller pibende i perioder.

Røntgenbilleder og blodprøve

Der findes igen specifik test, der kan stille diagnosen astma. Vi sigter derfor på at udelukke andre sygdomme i stedet. I Pussers tilfælde tog vi en blodprøve, lavede røntgenbilleder af brystkassen og undersøge en afføringsprøve.

Resultatet på undersøgelserne

Røntgenbillederne var normale. Det vil sige at lungerne, luftrøret, hjertet og de store blodkar så fine ud. Det er ofte tilfældet for katte med astma. Astma kan nemlig ikke ses direkte, men vi bruger røntgenbillederne til at udelukke andre sygdomme, der kan give hoste.

Blodprøven bruger vi til at vurdere organfunktion og infektionstal. Infektionstallet vil f.eks. være forhøjet ved lungebetændelse, der også giver voldsom hoste.

Afføringsprøve for orm

Pusser går ude, men går ikke på jagt. Det er derfor ikke så sandsynligt at hun har indvoldsorm, men vi undersøgte alligevel en afføringsprøve. Orm giver sjældent hoste i sig selv, men kan belaste immunforsvaret nok til at andre sygdomme træder tydeligere frem. Ormene er nemme at behandle og er dumme at overse.

Behandling af astma hos katte

Katte med astma skal behandles med binyrebarkhormon og gerne som inhalator

Katte med astma bliver behandlet med medicin, men Pussers ejer skal også hjem og lave noget om i lejligheden. Støvende kattegrus, os fra brændeovne og mange husstøvmider kan være med til at fremkalde astmaen. Det samme gælder for rygning indendørs og derfor bør Pussers ejer ikke længere ryge, når de er sammen med katten. Nyt kattegrus, hyppigere støvsugning og udluftning er også vigtigt. ...og så bør Pusser heller ikke sove i sengen længere.

Behandling med binyrebarkhormon

Pusser har i første omgang fået en indsprøjtning og nogle tabletter med binyrebarkhormon. Det har fjernet de fleste af hendes symptomer. For et gøre dosis så lille som muligt, skal hun skiftes over på medicin, der skal indåndes. Det øver Pussers ejere nu med hende. Det er ikke så nemt i starten, men det går fremad ved hjælp af godbider og søde ord.

Astma er en kronisk sygdom

Omkring halvdelen af de katte vi diagnosticerer med astma, har brug for behandling resten af deres liv. I det mildeste tilfælde kan sygdommen håndteres ved at ændre småting i kattens hjem og kun give medicin i forbindelse med anfald. Andre har brug for medicin dagligt.

Vores behandling af astma sigter på at give katten den bedst mulige livskvalitet. Altså at holde katten mest muligt fri for symptomer, uden at den får bivirkninger af medicin.