Artikler fra klinikken og patienthistorier

Julebillede

Julen nærmer sig og de fleste har planter stående i hjemmet i denne årstid. Dog synes din hund eller kat sikkert, at det er spændende at undersøge planterne. Katte vil ofte bare smage på bladene, hvorimod hunde kan finde på at spise mere af planten og måske endda spise rødderne eller løget. Her er en artikel med nogle ”juleplanter” som kan være giftige for din hund eller kat. Fælles for planterne er, at de sjældent giver livstruende forgiftningssymptomer, men kan de undgås eller gøres ”kæledyrs-utilgængelige” i hjemmet får dig og din bedste ven en mere sikker jul.

Valde vaccineres

Vi vaccinerer vores hunde og katte for at beskytte dem imod farlige og smitsomme sygdomme, der kan være dødelige. Der er flere forskellige sygdomme man vaccinerer imod og det er også forskelligt, hvor lang tid en vaccine har effekt. Vores vacciner er delt op i ”Kerne-vacciner” og ”Ikke-kerne-vacciner”.

Bange hundFyrværkeri og jul kan være en overvældende oplevelse med gæster, pynt, musik og fyrværkeri. Flot spændende og fascinerende for de fleste, men for mange hunde og katte er oplevelsen skræmmende og stressende. Hører din hund eller kat til dem der bliver utrygge, når der skydes fyrværkeri af, så er der hjælp at hente fra os på Husum Dyreklinik. Der er flere muligheder for at afhjælpe angsten hos utrygge hunde og katte, men det kan være afgørende at starte i god tid.

Suprelorin implantat til ilder i stedet for neutralisationSom noget nyt anbefaler vi at ildere/fritter får et implantat som alternativ til neutralisering, da det forhindrer at de udvikler kræft i deres binyrer som også kaldes hyperadrenocortisisme men i daglig tale kaldes det også Cushingsdisease. Hyperadrenocortisisme viser sig ved hårtab, kløe og hos hanner problemer med urinering.

Kanin vaccine Myxomatose også kaldet kaninpest og Rabbit Haemorrhagic Disease (RHD/VHD) er to alvorlige sygdomme, som kaniner kan rammes af. Kaninerne smittes via kontakt med smittede kaniner, eller via insektbid og kontakt med strøelse, seler, børster mm som har været anvendt til smittede kaniner. Udendørskaniner samt kaniner, der deltager på udstillinger og i konkurrencer, er i størst risiko for at blive smittet, men indendørs kaniner kan også smittes via insekter.

Nu er det blevet muligt at beskytte kaniner imod disse to sygdomme med en vaccine.

Katten Tusse med hendes killinger

Det hele startede lykkeligt med at Tusse var drægtig og skulle have killinger. Påskelørdag gik fødslen igang og hun fødte 3 fine killinger, men det virkede ikke rigtigt som om, at Tusse var færdig med at føde. Hun blev ved med at have veer og kunne ikke finde ro til passe sine killinger.

Kanin med pelsmiderDen hyppigste årsag til kløe og pelstab hos kaniner er parasitter. De hyppigste parasitter er pelsmider, lus, lopper og øremider. Udover parasitter kan kaniner også få ringorm, mens infektioner i huden oftetst opstår fordi kaninen kløer sig af en anden årsag som fx parasitter.

Parvovirus er alvorlig, smitsom og kan være dødelig

Hundesyge er en alvorlig og smitsom virussygdom der ses hos hunde og dyr beslægtede med hunde (f.eks. ræve, ulve, mink og fritter).

Hunden smitter via sekret fra øjne og næse, spyt, afføring og urin. Virus’en kan spredes med luften, ved kontakt med et smittet dyr eller genstande som et smittet dyr har været i kontakt med. Sygdommen er mest almindelig hos hvalpe imellem 3 og 6 måneder og ikke vaccinerede ældre hunde, men ikke vaccinerede dyr i alle aldre kan blive smittet.

Kat der har tabt pelsenHårtab (alopeci) hos kat kan være medfødt eller erhvervet og det kan være pletvis eller fuldstændig. I langt de fleste tilfælde er der ikke tale om decideret hårtab, hvor håret falder af af sig selv, men om at katten kløer sig eller slikker/oversoignerer sig, hvilket medfører at hårene fjernes. Det er ikke unormalt at man som ejer ikke lægger mærke til kløen og dermed kun opdager at katten mangler hår. Katte gemmer sig nemlig ofte når de udfører adfærden. I mange tilfælde er der ingen reaktion i huden, det eneste der man som ejer ser er bare områder på maven, inder- eller bagsiden af lårene, den bagerste del af ryggen eller forbenene. Hårtab uden kløe/oversoignering er meget sjælden hos kat og kan skyldes nogle sjældne arvelige sygdomme, hvor der er defekter i hårfollikler eller hårene.

ISO-segl

Husum Dyreklinik har den den eftertragtede ISO-certificering og vi kan stolt kalde os "ISO-dyrlæge". Dette betyder øget tryghed for dyr og ejere. Vi kan nu bevise (og det er ikke kun vores egne ord), at vi lever op til strenge, internationalt anerkendte standarder for korrekt behandling af hunde, katte og andre kæledyr.

Her bliver Bull Terrieren Jokke bedøvet med PropofolSidst på eftermiddagen en torsdag for noget tid siden kom Bull Terrieren Jokke på besøg på klinikken. Han havde taget en bid af en reklameavis og hans kæbe sad ubehjælpeligt fast.

Infektion med Calici-virus giver ofte sår på tungen. Ætsninger efter f.eks. rengøringsmidler, bidsår og fremmedlegemer kan også give sår, men i langt de fleste tilfælde skyldes sårene infektion.

Calici-virus er en del af Katteinfluenza og kan oftest behandles, men i nogle tilfælde udvikler infektionen sig i en rigtig dårlig retning. Læs her hvordan vi stiller diagnosen og hvordan man kan forebygge den.

Sterilisation af hund og ændret adfærd

Når hunde lever sammen med os mennesker er de oftest nødt til at indordne sig under vores vilkår. For det meste har vores dyr et godt og uproblematisk hundeliv, men under tiden opstår der problemer og samlivet er ikke så hyggeligt som det kunne være.

Vi mennesker hindrer (naturligt nok) hunhunden i at følge sin naturlige adfærd under løbetiden. Hvis ikke hun skal blive drægtig, bliver vi nød til bogstavelig talt at holde hunden i kort snor. Den kan ikke løbe frit i haven eller hundeskoven og kan ikke deltage i hundetræning.

Flåtangreb er hyppigt forekommende hos hunde, som jævnligt færdes i skov- og naturområder. Mellem 15-20% af de danske hunde har været i kontakt med Borrelia. I Sverige anslås det, at helt op mod 51 % af den svenske hundepopulation har været i kontakt med bakterien. Antallet af borreliose-tilfælde er stigende i Danmark og resten af Nordeuropa, og kan komme til at stige endnu mere de kommende år.

Vi hjælper gerne, hvis du har problemer med at fjerne en flåt. Ring til os på 3828 7712

Har du mod på at prøve selv, kan du læse mere om emnet her.

rikke-nyeman-undersoger-en-hundehvalp

Med flåterne følger risikoen for Borrelia-smitte hos hunde. Op mod 20 % af flåterne i Norden bærer Borrelia-bakterien, som kan give feber, ledbetændelser, haltheder, træthed og muskelsmerter hos hundene.

Borrelia kan nu forebygges med "Trilyme" – den første vaccine i Norden, som beskytter hunde mod Borrelia.

Hudbetændelse er en overvækst af bakterier eller svamp på hudens overflade. Læbefoldsbetændelse er en form for hudbetændelse lokaliseret til læberne og ses ofte hos schæferhunde.

Betændelse i læben viser sig som sår og skorpe lige under læberne og ved læbefolden.

Behandlingen består af rens og antibiotikasalve.

Hjerte Lunge Orm set under mikroskopHjertelungeorm er meget almindelige i Danmark og især i københavnsområdet. Vi ser ormene oftere hos unge hunde, men hunde i alle aldre kan blive inficeret. Symptomerne er nogle gange milde og andre gange meget alvorlige.

De almindeligste tegn på hjertelungeorm er: Hoste, træthed, pusten og anden vejrtrækningsbesvær. Desuden ser vi ofte nedsat appetit, opkast og nysen.

Vi kan undersøge din hund for hjertelungeorm med en blodprøve eller afførringsprøver.

Subcategories