Træt hund med tynd mave / diarreTarmbetændelse er en af de mest almindelige sygdomme hos hunde og samtidig en af de mest almindelige grunde til opkast og tynd mave.

Tarmbetændelsen kommer ofte på grund af en infektion med f.eks. virus eller parasitter, men kan også komme af mange andre grunde.

Afsted til dyrlægen eller se tiden an?

Så længe hunden virker frisk, leger lidt, spiser og drikker kan du godt se tiden an. Får hunden feber (over 39,0), mister humøret, taber sig, har blod i afføriongen eller nægter af spise i længere tid, skal du af sted til dyrlægen.

Desuden skal helt unge dyr i behandling tidligere andre andre. De har ikke de samme depoter som voksne og har ikke samme niveau af antistoffer.

Selvom diarreen ikke virker alvorlig, bør det undersøges hvis det jævnligt vender tilbage med korte mellemrum. Taber hunden sig gradvist sammen med diarreen, er det også grund til yderligere undersøgelser.

Hvordan diarre kan behandles

Det kan være en fordel at faste hunden i 12-24 timer. Hunden har allerbedst af at få lidt spise, men hvis hunden skal ud alt for mange gange i løbet af natten, kan det fornuftigt at hunden faster en tid. På den måde holdes tarmen tømt, så både du og hunden kan få lidt ro.

Når hunden spiser igen, skal den have skånekost. Det kan være speciel-diet, du kan købe hos dyrlægen, men du kan også lave noget selv. Du kan give hunden ris, pasta og lyst brød, syrnede mælkeprodukter og lyst og magert kød som f.eks. kylling, kalkun og lys fisk.

Hvis hunden på noget tidspunkt i forløbet virker meget trist, træt eller uoplagt skal du kontakte os.

Kosttilskud i håndkøb

Zoo-Lac pasta: Zoolac er en velsmagende blanding af mælkesyrebakterie, som både kan forebygge og hjælpe med til en bedre balance i tarmfloraen.

Canikur tabletter er plantefibre og mineraler, som binder bakterier og andre uønskede stoffer i tarmen, hvorefter de udskildes sammen med afføringen.

Diarsanyl pasta består af medicinsk ler, som binder stoffer og sygdomsfremkaldende bakterier så de kommer ud sammen med afføringen.

Diarre er ikke i selv en diagnose

Listen over mulige sygdomme, der kan give tynd mave hos hunde, er næsten endeløs. Ofte er det dog ikke nødvendigt med mange undersøgelser, da det jo er ikke svært at se, at en hund har tarmbetændelse. Behandlingen er som regel også problemfri.

Når det alligevel bliver nødvendigt at undersøge hunden nærmere for grunden til diarre, er afføringsprøver meget oplagte. Her undersøger vi bl.a. efter indvoldsorm og parasitter som Giardia og Coccidier.

Blodprøver kan også komme på tale. Der findes en del forskellige medicinske sygdomme, som kan give hunde tynd mave. Mange af dem kan vi diagnosticere med forskellige typer af blodprøver.

Ring til os hvis du er i tvivl om din hund skal i behandling