Pris på sterilisation af hund 3950 kroner

Én af de vigtigste grunde til at lade din hunhund neutralisere er at undgå at hun bliver drægtig.

I løbetidsperioden kan hunden desuden ikke deltage i hundetræning eller gå frit omkring i hjemme i haven. Nogle hundepensioner vil heller ikke acceptere en hunhund i løbetid.

Sygdomme i æggestokkene eller livmoderen som f.eks. livmoderbetændelse, cyster eller cancer er andre årsager til at der foretages en sterilisation af en tæve.

Når tæven steriliseres kommer den ikke længere i løbetid og den får ikke løbetidsblødninger.

Faste 6-8 timer før indskrivningen

'Kastration' eller 'sterilisation'?

På dansk bruges ordet 'sterilisation' oftest om fjernelse af æggestokkene og/eller livmoderen hos tæver og hunkatte. Ordet betyder egentlig kun afsnørinng af hormonproducerende kønsdele hos begge køn.

'Kastration' er egentlig den korrekte betegnelse for operationen hos begge køn. Det betyder nemlig fjernelse af de hormonproducerende kønsdele.

Langt de fleste kender dog operationen som 'sterilisation', og derfor bruger vi også den betegnelse.

Hunden skal være fastende mindst 6-8 timer før operationen. Det betyder i praksis at hunden ikke skal have mad senere end sengetid og dermed ikke have morgenmad. Vand må den gerne få.

Efter modtagelsen giver vi hunden forbedøvelse, der virker beroligende og smertestillende forud for operationen. Derefter får hunden lagt et venekateter i en blodåre på forbenet. Her giver vi den første egentlige bedøvelse. Når hunden sover tungt nok inden for et minut eller så, lægger vi en gummislange i halsen, hvor vi kan tilføre ren ilt og medicin.

Patienter, der har brug for væskedrop under bedøvelsen, vil også få det ind gennem venekateteret

Flere operationsteknikker

Hos os fjerner vi oftest kun æggestokken. Det betyder et meget mindre indgreb, mindre operationssår og dermed også kortere tid i narkose.

Hvis vi vurderer at hunden er bedre tjent med at få fjernet både livmoder og æggestokkene, gør vi selvfølgelig det. Det kan f. eks. blive relevant ved nogle ældre hunde og ved mistanke om infektion. Dette kan vi vurdere under operationen.

Opsyn med operationssåret

Hunden må ikke slikke sig i såret. Der er for mange bakterier på tungen og huden ved såret bliver mere irriteret.

Vi anbefaler at du enten giver din hund en krave eller en bodystocking på.

Såret skal være pænt, tørt og må ikke væske. Samler der sig snavs ved såret, kan du rense med klorhexidin.

Smertestillende efter operationen

Tine i operation

Vi ordineret smertestillende medicin til alle hunde efter denne type operation. Det betyder at du skal give medicin hjemme i typisk 3-5 dage efter operationen. Medicin kan være flydende eller tabletter og må gerne gives sammen med mad eller en godbidder.

På klinikken giver vi flere typer smertestillende medicin, som vi tilpasser den enkelte patient. De fleste hunde får desuden antibiotika på operationsdagen. Det nedsætter risikoen for komplikationer med helingen og nedsætter behovet for at give den type medicin hjemme.

Hvornår er det bedste tidspunkt neutralisation?

Vi anbefaler at neutralisere hunhunde mellem første og anden løbetid, hvis tidspunktet frit kan vælges. Det er ikke ualmindeligt at vi operere hunhunde, der er ældre.

Det er et kendt og veldokumenteret at neutralisation af tæver nedsætter risikoen for at de udvikler kræft i mælkekirtlerne. Udføres operationen før første løbetiden vil risikoen senere i livet været betydeligt nedsat.

Udføres operationen mellem første og anden løbetid, vil risikoen også være noget nedsat og efter anden løbetid, vil risikoen for at udvikle brystkræft være nogenlunde den samme som hos alle andre.

Vi kan oftest ikke anbefale at lade en hunhund neutralisere før første løbetid af hensyn til hendes adfærdsmæssige udvikling. Hun er simpelthen for ung, da det for de fleste vil betyde operation før de er 9 måneder gamle.

Det kommer dog an på en individuel vurdering, da to hunde aldrig er ens.

Kontrol over komplikationer

Når man laver et operationssår, er der altid risiko for infektion i såret. Hunden kan reagere overfor sytrådene og på den måde gøre såret mere modtageligt.

Det er selvfølgelig generende for hunden, men kan håndteres ukompliceret med medicin.

For de fleste tæver vil pelsen ændre sig efter sterilisation. Den kan blive mere kraftig eller kruset og nogle får mere underuld.

Det er et kendt problem at både hunhunde og hanhunde, kan blive overvægttige efter neutralisering. Det er derfor vigtigt at fodre korrekte, undgå kalorietunge godbidder og holde aktivitetsniveauet oppe.

Nogle få steriliserede tævehunde vil kunne blive urininkontinente når de bliver ældre. Det vil sige at de ikke kan holde på vandet, når de slapper af og sover, og derfor kan det dryppe med urin fra dem. Dette problem kan løses med medicin.

Du har måske hørt om risikoen for livmoderbetændelse, der siges at kunne opstå hvis livmoder efterlades. Risikoen for at få underlivsbetændelse ophører på det tidspunkt, hvor hunden bliver neutraliseret. Uanset tidspunktet. Underlivsbetændelse er tildels hormonelt betinget, så selvom man ikke fjerne selve livmoderen ved operationen, vil risikoen ikke være der, når hunden ikke længere producerer kønshormoner.

Bekymret for narkosen?

Snak med os og dem, hvis du er bekymret for at din hund skal i narkose.

Vi har moderne overvågningsudstyr, der giver os mulighed at følge vigtige parametre som puls og blodtryk.

Vi tilbyder at tage en blodprøve på dagen for narkosen. Den fortæller os noget om nyrernes og levernes aktuelle status. Vi undersøger også for udvalgte infektionstal og blodets sukkerniveau (den vil f. eks. være øget ved sukkersyge)

Ring til os hvis, du har spørgsmål eller vil have detaljer uddybet