Kollektiv øjenlysning hos Øjen panel dyrlæge Nerry Kamstrup her med spalte lampe

Dyrlæge Nerry Kamstrup er uddannet øjenpaneldyrlæge og kan dermed udstede godkendte attester. Det er kun øjenpanelet medlemmer, der har den europæiske godkendelse der gør attester godkendt i hele Europa og Norden.

Øjenlysning en udførlig undersøgelse for arvelige øjensygdomme og kan kun fortages af et godkendt medlem af Det Danske Dyrlæge-øjenpanel.

Formålet er at finde alle potentielle problemer ved øjnene – alvorlige som milde.

En øjenlysning gør ikke ondt og er ikke farlig.

Du kan læse meget mere om vores øjenlysninger på Oejenlysning.dk

Hvad sker der til en øjenlysning?

Dyrlægen lyser i øjnene med en såkaldt spaltelampe for bl.a. at se på regnbughinden og hornhinden. En spaltelampe er en stærk lyskilde med forstørrelseskikkert, der kan forstørre helt op til 20 gange.

Dyrlægen bruger også et instrument, der hedder et Indirekte Ophthalmoskop, for at vurdere den bagerste del af øjet. Her ligger f.eks. nethinden og synsnerven.

Efter undersøgelsen får du en attest

På grundlag af undersøgelsen udfylder dyrlægen en attest. Der vil stå om der er tegn på arvelige øjensygdomme og hvilke sygdomme det i givet fald drejer sig om.

Attesten er delt op i to grupper:
1: Medfødt / Tilstede ved fødslen og
2: Erhvervet / Viser sig senere i dyrets liv.

Har du spørgsmål, skal du endelig kontakte os!