Katte med astma skal behandles med binyrebarkhormon og gerne som inhalator

Katte med astma bliver behandlet med medicin, men ofte skal kattens ejere lave noget om i hjemmet. Støvende kattegrus, os fra brændeovne og mange husstøvmider kan være med til at fremkalde astmaen. Det samme gælder for rygning indendørs og man bør derfor ikke ryge, når man er sammen med katten.

Nyt kattegrus, hyppigere støvsugning og udluftning er altså vigtigt. Katten bør heller ikke sove i sengen hvor der typisk er både støvet og mange husstøvmider.

Behandling med binyrebarkhormon

I første omgang får katten en indsprøjtning og nogle tabletter med binyrebarkhormon. Det skal fjerne de fleste akutte symptomer. Ved mistanke om infektion får katten også antibiotika.

For et gøre dosisen så lille som muligt, skal katten efter noget tid skiftes over på inhalationsmedicin. Man bruger den samme medicin som til mennesker, men med lidt ekstra udstyr. Man kan selvfølgelig ikke bede katten tage en dyb indånding. Den skal derfor i stedet trækket været gennem et kammer i nogle sekunder.

Det er selvsagt ikke altid lige nemt, men med den rette tålmodighed kan det lykkedes. Det er umagen værd, da det er den mest optimale behandling.

Astma er en kronisk sygdom

Katte med astma skal behandles med binyrebarkhormon og gerne som inhalator

Omkring halvdelen af de katte vi diagnosticerer med astma, har brug for behandling resten af deres liv. I det mildeste tilfælde kan sygdommen håndteres ved at ændre småting i kattens hjem og kun give medicin i forbindelse med anfald. Andre har brug for medicin dagligt.

Vores behandling af astma sigter på at give katten den bedst mulige livskvalitet. Altså at holde katten mest muligt fri for symptomer, uden at den får bivirkninger af medicin.

Røntgenbilleder og blodprøve

Der findes igen specifik test, der kan stille diagnosen astma. Vi sigter derfor på at udelukke andre sygdomme i stedet. Røntgenbillederne vil udelukke andre sygdomme, der kan give hoste og blodprøven viser bl.a. organfunktion og infektionstal. Infektionstallet vil f.eks. være forhøjet ved lungebetændelse, der også giver voldsom hoste.