En meget hyppig årsag til henvendelser hos dyrlægen for katteejere er urinvejsproblemer. Katten kan f.eks. være blevet urenlig eller begyndt at have blod i urinen.

Oftest er der tale om FLUTD, Feline Lower Urinary Tract Disease. Denne betegnelse dækker over problemer med de nedre urinveje, der bl.a. kan være forårsaget af udfældninger af krystaller i urinen. Katte er specielt udsatte fordi de normalt er særligt gode til at koncentrere deres urin. Desuden kan foderet være medvirkende til at øge risikoen.

En behandling af urinvejsproblemer hos katte vil typisk indbefatte undersøgelse af en urinprøve, for at påvise eller udelukke krystaller i urinen, samt påvisning af røde og hvide blodceller.

For at lette behandlingen af disse katte, vil det derfor altid være en fordel at opsamle en urinprøve inden du kommer til dyrlægen. Prøven må ikke være mere en 6 timer gammel. Hvis urinen er afsat på et rent underlag udenfor bakken, eller i en bakke med specielt ikke-sugende kattegrus, kan den samles op. Det gøres f.eks. med en engangssprøjte eller en pipette. I situationer, hvor dette ikke er muligt, kan vi udtage på klikken.

Hvis der bliver konstateret små krystaller i urinen, kan behandling med specialfoder i nogle tilfælde være nok. I de mere komplicerede tilfælde, såsom med fuldstændig obstruktion af kattens urinrør, vil en længere indlæggelse være nødvendig. Visse blæresten kan ikke opløses med foder og kræver derfor operation.